Graviditetsvecka 33


Bebis
Nu väger din bebis ca 2 kg och är 43 cm lång. Bebisen ökar nu sin vikt med ca 225 g i veckan. Nu uppfattar bebisen ljus och mörker, dag och natt. Underhudsfettet lagras upp. Nu börjar din bebis kunna reglera sin kroppstemperatur. De flesta bebisar ligger med huvudet nedåt.

Du
Måttet på din livmoder är nu 30 till 33 cm. Men det kan vara olika, huvudsaken är att din egen kurva växer som den ska. Du kan öka mycket i vikt och det är inte konstigt. Just nu behövs mycket näring både till dig och din bebis, så sluta inte äta för att du är orolig över stor viktökning.




Jag tycker veckorna har gått fort nu men jag har en känsla av att de här sista 8 veckorna kommer kännas som en evighet. Det känns att kroppen har blivit betydligt tyngre och det är svårt att resa sig upp och böja sig ner. Jag tycker inte att magen är jättestor än men de kommande fyra veckorna kommer den växa jättemycket. Bebisen låg med huvudet neråt vid kontrollen hos barnmorskan förra veckan och så fort jag sitter ner känner jag en liten fot och en rumpa som trycker upp mot revbenen. Det märks att det börjar bli trångt inne i magen för sparkarna är inte lika kraftfulla längre utan är mer som små knuffar, men busungen sprallar på som en liten fisk där inne mer än någonsin.


Kommentera nedan

« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: