Graviditetsvecka 36 - Slempropp?


Bebis
Nu har bebisen ökat med 250 g sedan förra veckan och väger ca 2750 g och är ca 46 cm lång. 34 cm från huvud till stjärt. Föds din bebis i vecka 36 klarar den sig oftast alldeles utmärkt. Många kvinnor upplever att bebisen är mer stilla nu än tidigare. Nu avslutas ett kritiskt stadium av hjärnans utveckling, den är färdigväxt och mogen för livet efter förlossningen.

Du
Din mage mäter mellan 32 och 35 cm. Nu står magen som högst, livmodern känns säkert ända upp i revbenen, men kommer snart att sjunka för var dag allteftersom bebisen lägger sig tillrätta i bäckenet. Nu kan din vikt vara bestående under resten av graviditeten. Viktökningen kan variera men bör ligga mellan 11 och 14 kg. Du drömmer säkert om förlossningen. Din råmjölk kan läcka från dina bröst.



Vad len och fin magen ser ut på bilden! Kan passa på att berätta att jag är noga med att smörja in magen varje dag med weledas havenskapsolja och body butter från bodyshop. Jag vet att man inte kan motverka hudbristningar genom att smörja men jag vill iallafall ge huden bästa möjliga förutsättning. 5 veckor kvar till beräknad förlossning men jag börjar ana att något redan är på gång. Jag gjorde nämligen en minst sagt äcklig upptäckt när jag vara på toaletten imorse - Sveriges största slemklump hamnade på pappret. Om det är slemproppen som gått är det nog inte långt kvar. Läste att förlossningen normalt startar 1-7 dagar efter att slemproppen gått, men det finns som alltid undantag. Tur att jag ska till barnmorskan i eftermiddag för jag börjar bli lite nervös nu och jag som annars bara sitter glad och tyst kommer den här gången ställa en miljon frågor.

Trixie:

Vad söt mage :) Hoppas allt är som det ska!

Kram



SKRIVET DEN: 2010-04-26 KL: 11:36:16 URL: http://triix.blogg.se/

Kommentera nedan

« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: