CSN är sämst

Jag tycker att CSN har väldigt konstiga och dumma regler när det gäller inkomsten under ett kalenderhalår. Mellan Juli-December får man endast tjäna ca 50.000 innan skatt för att få fullt studiebidrag och lån. Det betyder att om man jobbat heltid en hela sommaren, vilket man måste göra om man ska kunna betala hyran, är man redan uppe i detta belopp. Det betyder i sin tur att man inte kommer få fullt bidrag och lån resten av året.

7500kr/månad är lite pengar med tanke på att de ska räcka till hyra, el, mat, böcker, mobil, bredband, busskort osv osv. Ska man då även få avdrag på dessa pengar är det ännu tuffare. Jag räknade precis ut att jag tjäna några tusenlappar för mycket förra terminen vilket betyder att jag kommer bli återbetalningsskyldig. Till sommaren kommer det antagligen ett brev  på posten där det står att jag ska betala tillbaka si och så mycket. Jättespännande tycker jag!

Det är bara att konstatera, CSN är sämst! Varför ska de bry sig om hur mycket jag tjänar på mitt extrajobb när jag endå ska betala tillbaka pengarna jag lånar av dem. Jag tycker de kan ändra sina dumma regler för jag vet att det är fler än jag som har problem med detta. Jag ska nog maila dem en dag och säga precis vad jag tycker om deras regler.


Kommentera nedan

« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: