Hand- och fatavtryck i gips

Förra veckan testade jag att göra Albins hand- och fotavtryck i gips och resultatet blev över förväntan! Först gjorde jag en deg som bestod av 3 dl mjöl, 1 dl salt, 2 tsk olja och 1,5 dl vatten. Degen tryckte jag ut i en tallrik som jag täckt med plastfolie, sen tryckte jag ner Albins hand i degen så det blev ett tryck. Det var inte det lättaste att få till en bra hand men jag lyckades till slut. När jag var nöjd med mitt tryck hällde jag på gips som jag köpt på panduro och sen lät jag det torka i ett par timmar. Resultatet blev superbra och jag bestämde mig för att måla gipstavlorna med lackfärg för att gipset ska hålla bättre och så kändes det roligare med lite färg. Det är jättelätt att göra tryck själv hemma och det behövs inga dyra färdiga satser för att lyckas. Jag har handlat mer gips och ska göra fler tryck och ge bort som present från Albin. Kul att ha och jättefint som dekoration.



Kommentera nedan

« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: